УНИВЕРСИТЕТСКИ РЕЧНИК - ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ
УСЛУГА
Според тълковния речник думата „Услуга“ означава: действие в полза или в изгода на друг (човек, учреждение и др.). Ще разгледаме думата „Услуга“ от икономическа гледна точка. Тъй като в разговорен стил нейният смисъл е добре познат. Има съществена разлика на използването на думата „услуга“ в разговорен и икономически смисъл. Услугата е дейност, при която се обменя стойност между продавач и купувач. По същество тя е действие, изпълнявано за определено време. Купувачът не придобива нито един от елементите на услугата [1]. Друга характерна особеност на услугата е, че тя не води до собственост върху получената добавена стойност на притежателя.
Друга съществена разлика между „Стока“ и „Услуга“ е, че услугата е неосезаема и нетрайна във времето, също така не може да се складира. Мястото на закупуването й е точката на контакт и взаимодействие с клиента. От тази точка на контакт зависи потребителското задоволство на клиента.
Услугата е процес, който в повечето случаи се състои от извършване на последователни дейности, които могат да бъдат в по-голяма или с по-малка степен извършени с предмети, имащи материален характер. Например, таксиметровата услуга се състои от действия, които се извършват с автомобил, имащ материален характер; а самото придвижване от една точка до друга е услуга. Друг вид услуга, която не се извършва с помощта на материален предмет, е консултантската услуга.
Но трябва да се разграничава думата „Услугата“ от думата „Обслужване“. Често се бърка процесът на обслужване с извършване на услуга. Обслужването на клиенти е съществена част от функционирането на всяка една компания, независимо дали тя предлага стока или услуга. А услугата е самият процес, който потребителя си купува и получава от него добавена стойност.
Таблица 1. Разлики между “стока“ и „услуга“ от икономическа гледна точка[2].
Стока е |
Услуга е |
Материална |
Нематериална |
Хомогенна |
Хетерогенна |
Производството и пласментът са отделени от консумацията на стоката |
Производството, дистрибуцията и консумацията са едновременно протичащи процеси |
Предмет |
Дейност или процес |
Основната стойност се произвежда в завод |
Основната стойност се произвежда – и по време, и по място – във взаимодействието „купувач-продавач“ |
Клиентът обикновено не участва в процеса на производство |
Клиентът обикновено участва в процеса на производство |
Може да се съхранява |
Не може да се съхранява |
Преминава в собственост |
Не преминава в собственост |
|
|
За да се обясни в по-детайлно какво представлява услугата, ще сравним нейното производство с това на стоката. Разликата е направена с инфографика и на нея се вижда, че услугата се произвежда и консумира по-бързо от стоката и тя няма склад. Това налага маркетингътна услугата да бъде по-активен, за да може да осигури непрекъснат процес от продажби.
Инфографика 1. Разликата в производството между стока и услуга [2].
Стока
Услуга
Друга специфика на услугата е, че нейното качество трудно се оценява, особено в случаите, когато става въпрос за високотехнологични услуги или услуги с интелектуална собственост. Потребителят не винаги може да оцени стойността на услугата, която му се предлага, и да направи анализ на качеството на услугата. В таблицата по-долу са разработени критерии за оценка на качеството на услугата. Като, разбира се, трябва да се отчете, че всяка една услуга има своя специфика.
Таблица 2. Критериите за оценка и качество на услугата
Критерии |
Описание |
Осезаемост |
Материално оборудване, обкръжение, външен вид |
Надеждност |
Способност да се предоставя желаната услуга коректно, точно и постоянно. Стриктно спазване на поетите задължения. |
Отзивчивост |
Желания и готовност да се предоставят услугите, когато е необходимо. Бързо обслужване и оказване на помощ на клиентите. Вежливост и честност при предоставяне на услугата. |
Увереност |
Притежаване на компетентност, общителност, способност за внушаване на доверие и спокойствие у клиента. Самочувствие на организация в нейните способности като доставчик на качествени услуги. |
Съпричастност |
Съобразяване с изискванията на клиентите при оказване на услугите. Грижа и индивидуално внимание към клиентите. |
Достъп |
Лесен достъп на клиентите до специалистите в областта на услугите. |
Комуникация |
Информиране на достъпен език за предлагане на нови услуги, умения за установяване на контакт с клиентите при предоставяне на услугата и възможности за последващи контакти. Изслушване на клиентите. |
Доверие |
Определя се от репутацията и имиджа на фирмата и нейните служители. Почтенност на фирмата и служителите й. |
Безопасност |
Максимална защита на клиентите-физическа, финансова, морална и др. |
Разбиране на потребностите на клиентите |
Разбиране на специфичните потребности на клиентите, стремеж за по-пълното им задоволяване и постоянно информиране за извършваните дейности при предоставянето на услугата. |
|
|
Услугата от гледна точка на икономиката се разглежда като непосредствен резултат от икономическата дейност на човека, т.е като част от националния продукт.
Общата структура на икономиката на страната е базирана на по-голям дял услуги, те варират през годините, но условно могат да се определят около 67% от БВП. Услугите, не само в България, но и в Европа участва с по-голям дял от БВП.
Росица Накова
Използвана литература:
- Банева-Сланчева В, Основи на маркетинга на услугите, издателство Рива, ISBN 978-954-320-472-4.
- Grönroos C, Service Management and Marketing: A Customer Relationship Management, Approach, Wiley 2000, ISBN 9812531432, 9789812531438.
Обратно към списъка
За да коментирате, е нужно да влезете с потребителско име и парола.