УНИВЕРСИТЕТСКИ РЕЧНИК - ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ
ГОСПОДСТВО
Господство е понятие, използвано за изразяване на политическо състояние на обществото; означава доминация, налагане; в историографията е синоним на управление, власт, която е безконтролна. Използвана е не съвсем сполучливо за израз, който да обозначи османската власт в земите на средновековната българска държава; по-точен термин е владичество, т.е. вместо османско господство, османско владичество, което идва от глагола владея. Този терминологичен спор датира от времето на използването на историческите сведения за политическа работа.
Понятието е близко по значение до управление и в разговорния, а и в писмения език, тъй като е близко до думата господар – кой господства, естествено, кой е господарят. Думите имат и еднакъв корен, тясно свързан със самата основна дума Господ, откъдето ще дойде и господин. Господство като доминиране на една общност над друга е свързано и с друг аспект на българското разбиране. Върху земи с преобладаващо българско население не може да господства друг. А чуждата власт на Османската империя е свързана с тази аномалия – територия, която е етнически преобладаваща в полза на българите, трябва да бъде господствана от българи.
Може да се търси и друг смисъл в използването на думата, като бъде поставена в съотношението: робство и господство. Като се сравни коренът на двете думи, се вижда, че изразяването на чуждата власт се приема през роб, а не през Господ. Не се набляга на чуждото върховенство, а на твоето низше положение.
Господство, означаващо власт или влияние, е свързано и с притежание. Господството може да не е върховна власт, тя да бъде делегирана, но остава притежаването и възможността да възстановиш върховната власт. Това отново идва от корена Господ - той притежава света, но е оставил светската власт в ръцете на хората. Оттук и възможността за такъв пример за упражняване на управление.
В политически план господство е и понятието, което изразява установена власт, която не се нуждае от авторитет или правна рамка. Често този вид господство е в резултат на военна победа, която дава право на спечелилия да управлява победения по свой образ и решения.
Господството е свързано най-вече с принудата, а не с използването на други обществени инструменти. В недемократичните режими именно тя е главен носител на властта. Ето защо господството е далеч по смисъл от авторитета, да речем, или от волята на мнозинството, за определяне на социалната йерархия.
Икономическият свят е дал свой принос в използването на това понятие. Да господстваш означава и да владееш много добре дадена стопанска ситуация. Така изразът се е превърнал в синоним на понятия като монопол и картел. Господстващо положение на пазара е именно такъв пример. Днес този смисъл е широко използван както в науката, така и в публицистиката.
Използвана като прилагателно – господстваща, означава водеща сила, отново в политически процес. Тук историографията, а и по-общо социалните науки в България, определиха по-широко място на господството. В този случай смисълът се отнася до глобален план, а не само в тесния, регионален, определено историко-географски план.
Господството е свързано и с други понятия, които са близки по значение, но имат своята историческа стойност и смисъл. Това са колонизация, диктатура и в частност диктатура на пролетариата. Колонизацията е процес, който започва в периода след Великите географски открития и е част от развитието на европейски империи, държави, които тръгват благодарение на своя флот да управляват хора в земи извън Европа. Често териториите, които се завладяват са населени с хора, които са далеч в своето обществено развитие от своя колонизатор. Ето защо времето на колониализацията съвпада и с модернизирането на тези народи, разбирано като приближаване на обществени модели до тези на европейските държави и общества.
Диктатурата е форма на управление, при която цялата власт принадлежи на една личност, на една група или на една обществена прослойка. Тя възниква в античния свят и по-конкретно в Рим. Това става когато сенатът делегира неограничена власт. Мандатът на избрания диктатор е 6 месеца и той е длъжен да отговаря за действията си пред Закона и гражданите. В края на Републиката той вече разполага с неограничена власт, с която тази форма на управление губи законовия си характер. В 44 г. пр.Хр. Юлий Цезар (59 пр.Хр.-14 сл.Хр.) е избран за „вечен диктатор“, което е един от категоричните белези за края на републиката, тъй като притежава законодателната и изпълнителната власт.
Следваща значима проява на диктатура има при Френската революцията. Терорът става легитимен политически инструмент и служи за установяване на еднолична власт. През ХХ в. в хода на радикализирането на обществото при разпадането на монархиите и колониалните империи диктаторските режими се налагат като форма на управление в редица европейски, азиатски, южноамерикански и африкански държави. Диктаторът упражнява властта без каквито и да е основания, освен правото на силата и без каквато и да е отговорност пред Закона и гражданите. Много често той е харизматична личност, която увлича и печели одобрението на част от тях, но винаги ограничава гражданските права и свободи и поддържа атмосфера на обществен страх с репресивни мерки срещу политически опоненти и всякакви форми на опозиция. Често едноличната власт се налага чрез военен преврат и репресии, с които диктаторът въвежда обществен ред и справедливост. Диктатурата остават символ на деспотизъм и тирания.
Големият пример е т.нар. диктатура на пролетариата, термин, с който идеологически се легитимира комунистическият режим в Съветския съюз и неговите сателити в Европа и Азия след Втората световна война. Формулировка на тази власт се появява в някои от трудовете на К. Маркс (1818 – 1883), но се въвежда като политическа практика от В. Ленин (1870 – 1924). Терминът означава форма на власт, която действа под контрола на работниците, най-бедната обществена група. Целта й е да се осъществи социалистическата революция чрез смяна на притежанието на средствата за производство и да се променят обществените отношения. Фактически властта се съсредоточава в „авангарда на пролетариата“, т.е. в номенклатурата на комунистическата партия, която в хода на времето напълно се покрива с държавата. Диктатурата на пролетариата е идеологическото основание и властовият механизъм, чрез който се осъществяват репресиите срещу реални и имагинерни врагове и цялото население. Максималното ограничение на правата на гражданите ги поставя в статута на поданици.
Веселин Методиев
Хр. Тодоров, Работа върху понятията, Нов български университет, С., 2011. Цв. Георгиева, Кратък речник на историческите понятия, Просвета, С., 2012.
Обратно към списъка
За да коментирате, е нужно да влезете с потребителско име и парола.